Matas: Vikarkorps er en del af webshoppens succes

Matas’ webshop buldrer derudaf. For tre år siden opsatte ledelsen nogle mål i en femårsplan, og to år før tid er alle mål nået. En medvirkende årsag til succesen er måden, virksomheden organiserer sig på med faste medarbejdere kombineret med vikarer gennem Moment, fortæller Steen Ravnborg, Head of e-commerce i Matas. Læs om det tætte samarbejde, der sparer Matas for tid og besvær på bemandingsfronten, samt sikrer at de kan levere alle kundeordre til tiden - selv i peak-perioder.

 

Matas samarbejder med Moments logistik- og produktionsafdeling, der med et unikt fullservice-koncept klarer ressourcestyringen, så der altid er de rette antal medarbejdere til stede på lageret til at udføre arbejdsopgaverne.

 

Løbende behov for skalering

I peak-perioder omkring jul og Black Friday er der ekstraordinært travlt i Matas’ webshop. Der er derfor behov for at hente yderligere medarbejdere ind, så Matas kan levere den kundeoplevelse, de værner så meget omkring.

”Vi har i webshoppen et enormt behov for at kunne skalere op og ned i antal medarbejdere alt efter, hvor vi er i sæsonen. Eksempelvis starter vi typisk så småt op med at gøre klar til Black Friday i april, og så stiger behovet efter medarbejdere løbende og kulminerer i november,” fortæller Steen Ravnborg og understreger samtidig, hvor vigtigt det er at have nogle strømlinede processer:

”Vi ekspederer dagligt mange tusinde ordrer, og det stiller naturligvis nogle krav til medarbejdere, samarbejdspartnere og ikke mindst de processer, som vi arbejder ud fra,” fastslår han.

 

 

Tydelig fordeling og struktur

På webshoppens centrallager, der er beliggende i Humlebæk nord for København, opererer Matas med seks forskellige arbejdsstationer: varemodtagelse, påpladslægning, plukning, pakning, vognklargøring og udsortering. Med afsæt heri er der en helt tydelig opgavefordeling blandt Matas' faste medarbejdere og de vikarer, de hyrer ind fra Moment.

”Vi har en klar opgavefordeling i forbindelse med de seks arbejdsstationer. Vores faste medarbejdere kan stå ved alle arbejdsstationer og dække ind for hinanden. Vikarerne, som vi henter ind i kortere perioder, kan ikke nå at blive oplært i alle seks områder, så de oplæres typisk i to til tre arbejdsstationer,” fortæller Steen Ravnborg, og han påpeger, at det løbende sker, at en vikar bliver fastansat for så at blive oplært i de resterende arbejdsstationer:

”Det er jo en kæmpe fordel for os at fastansætte en af vores vikarer. For vi kender ikke bare vedkommende godt, men vedkommende er også delvist oplært til at kunne varetage opgaverne,” siger han.

For Steen Ravnborg er det vigtigt ikke at skulle oplære nye vikarer hver gang, og derfor lægger han vægt på, at det er tilbagevendende vikarer. Det matcher godt med Moments model, hvor man tilstræber at opbygge oplærte vikarkorps, der er allokeret til en bestemt virksomhed.

 

Tæt samarbejde

For Steen Ravnborg er det vigtigt, at der er et tæt samarbejde mellem vikarbureauet, vikarerne og Matas.

”Det er naturligvis afgørende, at samarbejdet mellem de tre enheder fungerer optimalt, og det gør det i dén grad i dag og har gjort det i en årrække, hvorfor vi også kender hinanden rigtig godt," fortæller han og tilføjer:

"Vi har i dag to dygtige konsulenter tilknyttet fra Moment, som vi hele tiden er i tæt dialog med. Det fungerer lige som et tandhjul, og alle er jo interesseret i, at vi skal blive en succes, og det må man jo sige, at vi indtil nu er lykkedes med.”

Se Moments vikar- og rekrutteringsløsninger

Måske vil du også læse

 

Handelsbanken: Med konstant disruption er fleksibel bemanding essentiel

Læs mere

 

Forbliv konkurrencedygtig med fleksibel bemanding

Læs mere

 

Sådan rekrutterer, onboarder og leder du freelancere og vikarer

Læs mere